Rabu, 11 November 2015

Sejarah dan Sains Penyembuhan Dengan Minyak Essential

Sejarah dan Sains Penyembuhan Dengan Minyak Essential

Tahukah anda sekurang-kurangnya 30% daripada ubat-ubatan preskripsi di Amerika Syarikat adalah berdasarkan kepada sebatian yang berlaku secara semula jadi daripada tumbuh-tumbuhan? Setiap tahun, berjuta-juta dolar yang dihabiskan mencari baru, belum ditemui, unsur-unsur penyembuhan dalam kulit, akar, bunga, biji dan daun tumbuh-tumbuhan dari seluruh Bumi.

Sebagai sebahagian yang paling kuat dari kilang, minyak pati dan ekstrak tumbuhan telah perubatan pertama manusia. Sejarah telah membuktikan dan sains menyokong bahawa ini boleh digunakan secara perubatan untuk membunuh bakteria dan virus. Mereka boleh mengimbangi hormon dan kimia otak. Mereka boleh merangsang pertumbuhan semula tisu dan merangsang saraf. Mereka juga boleh membawa nutrien ke dan oksigen ke sel-sel.

Kimia minyak pati adalah sangat kompleks; minyak tunggal boleh terdiri daripada beratus-ratus bahan kimia yang unik. Setiap kompaun dalam minyak yang hanya boleh hadir dalam jumlah yang paling kecil sekali, tetapi masing-masing dan setiap satu dari mereka menyumbang kepada kesan terapeutik minyak. Minyak pati juga sangat pekat dan oleh itu sangat kuat. Ia sering memerlukan sebuah kilang keseluruhan untuk menghasilkan setitik minyak suling.

Kesukaran dan perbelanjaan yang terlibat dalam mengembangkan dan menyuling tulen, minyak pati yang berkualiti tinggi telah membawa kepada banyak pencemaran dalam industri. Sesetengah minyak kejuruteraan atau dilanjutkan dengan menggunakan bahan kimia sintetik. Sebagai contoh, banyak lavender yang dijual di Amerika Syarikat adalah hibrid yang dipanggil Lavandin. Ia dipotong dengan linalyl sintetik asetat untuk meningkatkan wangian, kemudian propylene glycol, DEP atau DOP ditambah dan itu dijual di kedai-kedai minyak lavender. Di Perancis, pengeluaran minyak lavender benar menurun daripada 87 tan pada tahun 1967 kepada hanya 12 tan pada tahun 1998. Dalam tempoh yang sama, permintaan global minyak lavender meningkat lebih 100%. Dari mana semua bahawa minyak lavender hantu datang? Ia datang daripada sumber yang direkayasa atau dicemari produk mereka. Pada terbaik, minyak ini tidak berkesan. Paling teruk, mereka boleh menjadi berbahaya. Ia adalah sangat penting untuk sentiasa mengetahui sumber minyak anda dan membiasakan diri dengan yang semakin meningkat, penuaian dan penyulingan proses yang digunakan untuk mendapatkan mereka.

Kaedah yang berbeza

Kegunaan terapeutik minyak pati mengikuti tiga model yang berbeza: Bahasa Perancis, Jerman dan Inggeris.

Model English menyokong mencairkan sedikit minyak pati dalam minyak pembawa dan mengurut badan untuk tujuan bersantai dan melegakan tekanan.

Model Perancis menetapkan pengambilan dan aplikasi topikal rapi (dicairkan) minyak gred terapeutik.

Model Jerman memberi tumpuan kepada sedutan minyak pati.

Mengintegrasikan semua model yang dinyatakan di atas menjanjikan hasil yang terbaik.

Bagaimana minyak pati berfungsi?

Minyak pati dan bahagian darah manusia beberapa harta bersama. Mereka melawan jangkitan, mengandungi sebatian seperti hormon dan boleh memulakan pertumbuhan semula tisu. Ia membantu untuk berfikir minyak pati seperti darah hidup atau kimia mempertahankan kilang. Apabila tumbuhan mengalami ketegangan fizikal atau alam sekitar, minyak pati adalah penyelesai masalah. Lebih menarik lagi, minyak pati mempunyai struktur kimia yang serupa dengan yang terdapat dalam sel-sel dan tisu manusia. Ini menjadikan minyak serasi dengan protein manusia dan membolehkan mereka untuk dikenal pasti dengan mudah dan diterima oleh badan.

Aromatherapy - Lebih daripada sekadar bau yang bagus

Banyak penyelidikan telah didedikasikan untuk kesan aroma di kedua-dua minda dan badan dan ia adalah munasabah untuk mencadangkan bahawa aroma minyak pati secara langsung boleh menjejaskan segala-galanya daripada keadaan emosi anda untuk jangka hayat anda.

Apabila aroma yang disedut, molekul bau perjalanan hidung di mana mereka patut seperti sekeping teka-teki dalam salah satu daripada banyak laman web reseptor khusus yang melapisi epitelium pencium. Apabila dirangsang oleh molekul bau, sel-sel saraf mencetuskan impuls elektrik kepada mentol pencium di dalam otak. Ini transmisi kemudian perjalanan ke pusat gustatory (di mana sensasi rasa dilihat), amygdale (di mana kenangan emosi disimpan), dan bahagian-bahagian lain sistem limbic. Sistem limbic bersambung terus ke bahagian-bahagian otak yang mengawal kadar jantung, tekanan darah, pernafasan, ingatan, tekanan dan keseimbangan hormon. Oleh itu, menghirup minyak pati boleh mempunyai fisiologi yang mendalam dan kesan psikologi.

Lobus limbic juga boleh terus mengaktifkan hipotalamus, yang merupakan pusat kawalan hormon badan kita. Pengeluaran hormon pertumbuhan, hormon seks, hormon tiroid dan serotonin semuanya dikawal oleh hipotalamus.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar