Selasa, 10 November 2015

Mengapa X-Rays Adakah Penting Untuk Merawat Patah

Mengapa X-Rays Adakah Penting Untuk Merawat Patah

Kita semua telah berada di sana. Bahawa perjalanan ke bilik kecemasan selepas kemalangan, dengan kanak-kanak, rakan, pasangan. Ia adalah jelas kepada anda bahawa sesuatu yang tidak kena dengan tangan mereka, kaki mereka, dada mereka, dan selepas menunggu apa yang kelihatan seperti selama-lamanya, orang kesayangan anda kini sedang menunggu sinar-X yang perlu diambil. Doktor hampir tidak memandang mereka atau supaya ia seolah-olah, sebelum trundling mereka ke lagi bilik lain. Berehat, doktor berkenaan dan mengarahkan ujian lanjut hanya untuk tertentu tentang apa yang benar-benar salah dengan satu tersayang: keretakan.

Patah A adalah istilah perubatan untuk tulang yang patah. Mereka adalah sangat biasa, dan setiap seorang daripada kita mungkin akan mempunyai satu atau dua lebih hayat kami. Risiko mempunyai satu adalah benar-benar bergantung kepada umur anda, kerana kanak-kanak sering penuh dengan kemalangan yang menyebabkan keretakan, dan begitu juga usia tua. Nasib baik, di zaman kanak-kanak pecah mudah berbanding orang dewasa. Semakin usia meningkat, tulang kita menjadi lebih rapuh, maka yang lebih tua kita, lebih besar risiko. Dalam usia tua, pemulihan kita tidak semudah ia adalah apabila kita masih muda, menjadikannya risiko yang lebih besar kita perlu memecahkan sesuatu.

Jenis-jenis Patah

Terdapat beberapa jenis keretakan, tetapi semua daripada mereka memecahkan kepada empat kategori utama: pelarian, bukan pelarian, terbuka dan tertutup. Dua yang pertama merujuk kepada cara rehat tulang. Apabila pelarian, tulang telah patah kepada dua atau lebih bahagian. Bukan pelarian rehat berlaku apabila keretakan tulang tetapi mengekalkan penjajaran yang betul. Satu patah tertutup berlaku apabila pecah tulang tetapi tidak ada tusukan atau luka pada kulit. Patah terbuka memecahkan kulit. Patah terbuka terdedah kepada jangkitan daripada terdedah kepada udara, dan boleh menyebabkan komplikasi serius.

Keretakan biasa yang kanak-kanak mengalami adalah greenstick dan kancing. Greenstick merupakan patah tidak lengkap yang meninggalkan bengkok tulang, tetapi tidak patah. Buckle keretakan berlaku apabila hujung tulang didorong ke dalam satu sama lain, biasanya lengan tulang. Ketika dewasa, kecuali kemalangan menyebabkan patah kaki atau kecederaan sama, patah tekanan adalah lebih kerap berlaku, biasanya sukan yang berkaitan, seperti patah tekanan kaki yang berlaku apabila bertemu dengan objek unmovable.

Bagaimana X-ray memainkan peranan

Apabila kecederaan yang tidak jelas, seperti sekeping tulang telah rosak kulit, X-ray perlu diambil untuk membezakan sifat sebenar rehat. Tidak semua rehat adalah jelas kepada pesakit, atau sahabat mereka, seperti tulang rusuk patah. Walaupun patah femoral boleh berjalan di atas, terutama greenstick atau tekanan patah, dengan kesakitan yang besar, tetapi ia boleh dilakukan.

X-ray akan menentukan sifat rehat, keadaan tulang dan tisu, dan sama ada sebarang objek asing telah diperkenalkan ke kawasan ini. Imej-imej yang dihasilkan juga akan membantu doktor menentukan rawatan yang boleh dilakukan, seperti merakam sehingga tulang rusuk untuk melumpuhkan mereka untuk penyembuhan. Apabila keretakan berlaku di kaki, mereka sering rehat tidak betul-betul bersih, dan pembedahan mungkin diperlukan untuk membuang serpihan tulang, pin memasukkan atau rod untuk menstabilkan tulang, atau menyelaraskan semula tulang sebelum apa-apa acuan atau bantuan boleh bergerak boleh digunakan untuk menetapkan pecah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar