Rabu, 11 November 2015

Home Pemulihan yang berkesan untuk Scabies Kerja Yang

Home Pemulihan yang berkesan untuk Scabies Kerja Yang

Kudis buta adalah sejenis jangkitan kulit berjangkit yang disebabkan oleh serangan dengan lapan berkaki hama parasit dan merangkak mikroskopik yang dikenali sebagai Sarcoptes scabiei. Hama ini menggali dalam kulit, mendarab menyebabkan gatal-gatal yang teruk. Hama yang menyerang manusia adalah wanita dan 0.3 mm-0.4 mm panjang. Kudis Norway merupakan bentuk yang lebih buruk daripada kudis. Ia dinamakan demikian, kerana jenis ini mula perasan di Norway pada abad ke-19. Kudis Norway juga dikenali sebagai kudis kering dan berkerak. Kudis buta biasanya merebak dan mengambil bentuk wabak, terutamanya di hospital-hospital awam, kemudahan penjagaan jangka panjang dan lain-lain Ia adalah perkara biasa di kalangan rakyat kehilangan tempat tinggal, tetapi juga boleh menyerang mana-mana kumpulan sosio-ekonomi.

Kudis merebak melalui langsung, hubungan yang rapat. Satu boleh menangkap jangkitan melalui perkongsian pakaian tidur, hubungan seks, berjabat tangan dan juga tergantung pakaian seseorang bersebelahan dengan Pakaian salah seorang yang mempunyai kudis. Webs jari, pergelangan tangan, ketiak, belakang siku, sekitar pinggang, pusatnya, sekitar puting, kawasan kemaluan, pangkal paha, lutut, punggung dan tapak kaki adalah kawasan lebih terdedah kepada serangan kudis. Kudis menyebabkan lebam merah kecil pada kulit. Setiap benjolan mengandungi hama dan juga mungkin mengandungi keruping darah.

Gejala Scabies

1. lebam merah atau lepuh pada kulit
2. Merah, garis-garis benang-seperti coklat atau kelabu pada kulit yang mungkin 2 mm-15 mm panjang.
3. Keinginan untuk menggaru
4. Rasa gatal-gatal sengit
5. malam Sleepless kerana gatal-gatal henti-henti.

Pemulihan rumah untuk Scabies

1. Pesakit boleh mandi di air panas kerana dia boleh bertolak ansur, dan kemudian dengan cepat mengambil mandi dalam air sejuk. Hama tidak akan dapat menanggung perubahan ini secara tiba-tiba suhu, dan akan dibunuh.

2. kulit kayu pokok Peepal boleh dikeringkan, yang digunakan dalam bentuk serbuk untuk debu yang luka-luka kudis.

3. Satu boleh mendidih jus yang diekstrak 400-500 gram peha daun bersama-sama dengan minyak biji bijan, dan memohon penyelesaian pada ruam kudis. Penyelesaian ini akan berfungsi sebagai satu penyelesaian anti-mikrob.

4. Jus daun aprikot berkesan boleh merawat kudis.

5. pes yang dibuat daripada daun neem kering dan serbuk, jumlah yang sama serbuk kunyit dan minyak mustard boleh agak membantu dalam penyembuhan luka-luka kudis.

6. Permohonan minyak neem pada luka-luka melarang hama pembiakan dan menangani masalah gatal-gatal.

7. Jojoba ekstrak tumbuhan berkesan boleh merawat kudis.

8. Membilas badan dengan jus limau adalah satu cara untuk membunuh hama kudis.

9. Satu boleh mandi dalam air suam yang dicampur dengan minyak pokok teh. Teh minyak pokok memusnahkan telur hama, dan juga mengurangkan gatal-gatal.

10. Untuk memerangi gatal-gatal yang berlebihan, losyen calamine boleh digunakan.

11. kompres sejuk juga boleh memberi kelegaan kepada seseorang yang mengalami kudis.

12. Permohonan krim sulfur boleh membantu untuk melawan kudis.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar