Selasa, 10 November 2015

Penjagaan kiropraktik dan sukarela Dehidrasi

Penjagaan kiropraktik dan sukarela Dehidrasi

Dehidrasi adalah satu keadaan di mana tubuh manusia tidak mempunyai jumlah yang mencukupi air untuk mengekalkan homeostasis dan fungsi normal. Ia berlaku dalam keadaan di mana pengambilan air tidak mencukupi untuk memenuhi kehilangan air badan melalui perkara-perkara seperti berpeluh, membuang air kecil, atau cirit-birit.

Air adalah penting untuk kesihatan manusia dan kesejahteraan. Ia membentuk kira-kira 60% daripada berat badan manusia dan adalah penting untuk banyak fungsi badan termasuk mengekalkan kelantangan biasa darah dan solek, dan penyingkiran hasil sampingan sisa daripada badan. Kita sering menyamakan dehidrasi dengan aktiviti lasak fizikal dan senaman, dan cuaca panas. Walaupun memang benar kedua-dua faktor adalah punca lazim dehidrasi, terdapat sebab-sebab lain yang kurang jelas untuk dehidrasi dan dehidrasi boleh berlaku pada individu yang tidak terdedah kepada haba yang tinggi atau senaman berat.

Dehidrasi juga boleh disebabkan oleh peningkatan kencing, muntah-muntah dan cirit-birit. Dalam keadaan ini badan kerap kehilangan air lebih cepat daripada ia boleh digantikan. Ramai di kaunter dan preskripsi ubat-ubatan adalah bahan dikenali sebagai diuretik. Sebab ini kerap buang air kecil dan dengan itu kehilangan air. Yang menghairankan, satu lagi faktor utama yang menyumbang kepada dehidrasi sebenarnya minuman kegemaran sering dimakan oleh rakyat Amerika.

Walaupun ramai di antara kita minum soda, teh hitam, kopi, dan minuman beralkohol untuk membantu menghilangkan dahaga dan mengelakkan dehidrasi, ia benar-benar boleh melakukan sebaliknya. Ini minuman semua mempunyai kesan diuretik pada tubuh manusia. Kafein yang terkandung dalam soda, teh, kopi, dan minuman lain sebenarnya boleh meningkatkan kekerapan dan jumlah membuang air kecil. Perkara yang sama adalah benar alkohol dalam minuman beralkohol. Ini membawa kepada kehilangan air dalam badan dan kiri tidak diperbetulkan, akhirnya dehidrasi. Sejak minuman ini adalah kegemaran dengan kebanyakan rakyat Amerika, ia adalah berkemungkinan bahawa banyak penduduk Amerika benar-benar berjalan di sekitar terdedah kepada sekurang-kurangnya keadaan ringan dehidrasi. Dengan itu dalam fikiran, mari kita lihat pada tiga peringkat utama dehidrasi.

Terdapat tiga peringkat diterima secara meluas dehidrasi. Setiap peringkat mengkaji kehilangan air berdasarkan peratusan berat badan. Dalam dehidrasi ringan pesakit mengalami kehilangan 3-5 peratus pada berat badan. Dehidrasi sederhana dicirikan oleh kehilangan 6-9% daripada berat badan, manakala dehidrasi yang teruk melibatkan kerugian sebanyak 10% atau lebih daripada berat badan. Sekarang kita tahu sedikit tentang klasifikasi dehidrasi kita kaji beberapa gejala biasa.

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa serendah penurunan 2% dalam penghidratan boleh menyebabkan sehingga penurunan 10% dalam prestasi olahraga. Kesan dehidrasi tidak terhad kepada atlet namun. Banyak Chiropractic gejala pesakit pengalaman yang serupa dengan gejala ringan kepada dehidrasi sederhana. Beberapa di antaranya adalah:

- Sakit kepala, pening dan cahaya headedness

- Kekejangan otot dan sakit otot

- Kekejangan otot

- Dahaga

- Mulut kering

- Mata yang kering

- Kulit kering

- Kelemahan

- Keletihan

- Confusion

- Dan yang lebih

Jadi bagaimana kita boleh mengelakkan dehidrasi? Penyelesaian yang jelas adalah untuk memastikan kita mengambil air yang mencukupi untuk memenuhi keperluan badan kita. Purata saiz dewasa memerlukan kira-kira 1 liter, atau 32 auns, air setiap hari. Secara fizikal orang dewasa yang aktif memerlukan lebih: kadang-kala sehingga 4-5 liter sehari. Untuk mengelakkan dehidrasi kita perlu meningkatkan pengambilan kami air sebelum, semasa dan selepas bersenam. Sesetengah sumber mengatakan anda perlu minum lebih kurang 4-6 auns air bagi setiap 12 hingga 15 minit semasa senaman. Sebagai peraturan umum, lebih banyak anda berat, tinggi suhu udara dan lebih bertenaga latihan itu, lebih besar jumlah pengambilan air yang diperlukan.

Ramai individu salahnya telah menganggap mereka kehilangan air kerana mereka tidak bersungguh-sungguh menjalankan atau kerana mereka tidak dahaga. Senaman yang bertenaga dan berpeluh berlebihan jelas mempercepatkan proses dehidrasi dan membuat ia lebih mudah untuk berlaku tetapi ia tidak dikehendaki untuk dehidrasi berlaku. Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa sensasi dahaga bukan penunjuk yang boleh dipercayai penghidratan yang mencukupi. Penyelidikan telah menunjukkan sensasi dahaga sebenarnya adalah satu reaksi kepada peringkat awal dehidrasi. Tubuh manusia tidak memulakan untuk merasa haus sehingga ia mengalami kerugian 1-2 peratus dalam berat badan!

Satu lagi masalah yang besar dengan dehidrasi adalah orang-orang palsu percaya mereka secukupnya terhidrat kerana mereka banyak minum minuman sepanjang hari. Malangnya minuman ini sering soda, kopi, teh, atau alkohol yang mengandungi minuman. Seperti yang kita telah dinyatakan sudah, minuman ini semua mempunyai kesan diuretik pada badan. Yang kerap buang air kecil dan air kerugian yang disebabkan oleh minum minuman ini benar-benar dapat mengimbangi atau menafikan faedah cecair yang terkandung di dalamnya. Mengelakkan berkafein dan alkohol yang mengandungi minuman di samping meningkatkan pengambilan air adalah cara yang baik untuk mengelakkan dehidrasi sukarela.

Anda mungkin tertanya-tanya bagaimana semua ini bercakap tentang air dan dehidrasi berkaitan dengan penjagaan kiropraktik. Sambungan sebenarnya tidak berkesudahan! Doktor kiropraktik prihatin dengan kesihatan dan kesejahteraan secara umum dan bukan hanya biomekanik tulang belakang. Oleh kerana air adalah penting untuk kehidupan, ia adalah jelas kebimbangan besar kepada Chiropractor yang benar-benar mempunyai kepentingan masing-masing pesakit dalam fikiran.

Ramai pesakit pada mulanya merujuk kepada Doktor kiropraktik kerana mereka mengalami sakit kepala, pening, pening, keletihan, lemah, sakit belakang, atau kekejangan otot; semua yang juga tanda-tanda lazim biasa hingga dehidrasi sederhana. Dehidrasi juga telah dikaitkan dengan fungsi kognitif terjejas.

Dehidrasi juga boleh memainkan peranan dalam kemerosotan sendi dan perubahan degeneratif dalam tulang belakang. Cakera intervertebral adalah penyerap kejutan alam semula jadi yang melindungi tulang tulang belakang. Diletakkan di antara tulang-tulang tulang belakang, cakera intervertebral adalah sebagian besar terdiri daripada air. Mereka adalah satu struktur yang kukuh terdiri daripada cincin serat luar sukar dengan pusat jenis agar-agar yang membolehkan cakera untuk menjadi sangat boleh mampat, dan elastik untuk menyerap kuasa-kuasa di tulang belakang sementara membolehkan tulang belakang untuk menjadi fleksibel. Kita tahu daripada penyelidikan yang degenerasi cakera intervertebral sebenarnya bermula dengan dehidrasi cakera intervertebral; dengan usia cakera intervertebral menjadi kurang terhidrat dan hilang keanjalan dan fleksibiliti mereka. Kehilangan penghidratan membawa kepada kemerosotan sakit tulang belakang dan akhirnya dan gejala.

Seperti yang anda lihat dehidrasi sukarela boleh berlaku walaupun kita tidak bersenam dalam persekitaran yang panas. Lagi merumitkan perkara itu adalah hakikat bahawa kita biasanya tidak merasakan haus sehingga kita sudah kering. Cubalah minum yang salah minuman sepanjang hari boleh membawa kita kepada peringkat awal dehidrasi yang boleh menjejaskan prestasi kognitif dan fizikal. Air adalah penting untuk tulang rawan yang melincirkan dan melindungi sendi-sendi kita dan kepada cakera intervertebral yang kusyen dan melindungi duri kami. Dehidrasi berterusan, walaupun pada tahap yang sederhana, boleh memberi kesan yang buruk kepada kesihatan mental dan juga fizikal kita menjadi. Ia tidak hairanlah Doktor kiropraktik bimbang dengan penghidratan yang betul. Menjaga diri anda dan badan anda; mengambil masa untuk memastikan anda air yang mencukupi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar