Rabu, 11 November 2015

Home Pemulihan kutu - Berkesan Rawatan Asli Itu Anda Boleh Cuba

Home Pemulihan kutu - Berkesan Rawatan Asli Itu Anda Boleh Cuba

Serangan kutu atau pediculosis biasanya diperhatikan dalam pelajar sekolah, yang kemudiannya merebak ke dewasa. Kanak-kanak biasanya diperhatikan menggaru kepala mereka kerana kutu. Dewasa umumnya menghubungi infestasi kutu daripada kanak-kanak sekolah akan mereka. Keadaan ini tidak berbahaya, tetapi kerap menggaru kepala yang sangat mengganggu. Kutu serangan yang berpanjangan boleh membawa kepada keguguran rambut dan menyebabkan kerosakan serius kepada kulit kepala. Kutu adalah sangat menyusahkan untuk wanita dengan rambut panjang dan ia adalah kurangnya diperhatikan dalam lelaki.

Daripada tiga jenis kutu, kutu adalah yang paling biasa dalam kejadian. Kitaran hidup Kutu terdiri dari tiga bentuk - nit, limfa dan kutu dewasa dan ia mengambil masa 30 hari untuk melengkapkan satu kitaran hayat. Kutu tidak boleh hidup lebih daripada dua hari dari badan manusia.

Gejala

1. Kerap menggaru kepala.
2. Rupa kemerahan dan keruping pada kulit kepala.
3. Jangkitan di kulit kepala kerana kutu serangan berpanjangan.
4. Rupa nod bengkak atau ketulan di belakang telinga dan leher.

Punca

1. Ketua kutu kebanyakannya dihantar melalui kepala ke kenalan kepala dengan orang yang dijangkiti.
2. Kutu juga boleh disebarkan melalui perkongsian bantal, topi, sikat dan lain-lain

Pemulihan Rumah untuk Kutu

Rawatan serangan kutu tidak memerlukan sebarang campur tangan perubatan dan ia boleh diubati sepenuhnya melalui rawatan rumah yang mudah. Syampu berubat boleh didapati di farmasi juga memberi manfaat dalam rawatan kutu.

1. Basuh rambut dengan cuka membantu dalam mengurangkan masalah kutu.

2. Campurkan 3 sudu besar minyak zaitun, 1 sudu teh setiap minyak kayu putih dan minyak pokok teh dalam syampu dan sapukan ke seluruh kepala. Menutup kepala dengan beg plastik dan simpan untuk tiga puluh minit sebelum membilasnya off.

3. Permohonan minyak camphor juga sangat berguna dalam merawat masalah ini.

4. Sapukan mayonis seluruh kulit kepala selepas membasuh rambut. Tutup kepala dan simpan semalaman. Bilas rambut pada keesokan harinya dan sikat keluar telur kutu dan kutu dari rambut.

5. Permohonan jumlah murah hati Vaseline pada kulit kepala membunuh kutu. Pemecatan Vaseline dari rambut tidak mudah dan mungkin memerlukan beberapa usaha memenatkan. Adalah lebih baik untuk memohon beberapa tepung jagung sebelum membasuh luar rambut.

6. Pemakaian Listerine mencuci mulut pada kulit kepala adalah sangat berkesan dalam membunuh kutu kerana kehadiran menthol, thymol, minyak kayu putih, metil salisilat dan alkohol.

7. Memohon pes Hubungi meninggalkan pada rambut. Biarkan ia kering dan kemudian mencucinya. Ia amat berguna dalam membunuh kutu. Penggunaan sama daun Basil juga menghasilkan hasil yang berfaedah dalam merawat masalah kutu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar