Selasa, 10 November 2015

Kebas di Tangan dan Kaki - Isu Edaran Teruk

Kebas di Tangan dan Kaki - Isu Edaran Teruk

Kebas tidak selalu sama dengan kebas. Kebas adalah istilah yang sangat umum. Jika anda mendapat kebas di tangan dan kaki anda, sila maklumkan kepada doktor perubatan menentukan punca.

Di sini kita mengambil kira kebas yang disebabkan oleh peredaran darah. Peredaran darah yang lemah bermakna bahawa darah tidak tiba ke semua bahagian badan. Kapilari tidak boleh mengangkut oksigen dan oleh itu darah mempunyai kesukaran untuk tiba ke tangan dan kaki anda dan oleh itu ada dalam kuantiti yang kecil sahaja. Aliran tidak malar.

Dalam usaha untuk membantu mengedarkan darah anda dengan betul, anda perlu bersenam. Anda perlu berjalan setiap hari. Setengah jam berjalan pada kadar yang lebih cepat, membantu peredaran di seluruh badan dan memudahkan darah tiba di tangan dan kaki.

Satu lagi bantuan penting adalah air. Minum banyak air, mungkin tanpa ais. Anda perlu minum sekurang-kurangnya segelas air setiap dua jam.

Ia tidak baik untuk minum dalam jumlah yang besar dalam satu pergi. Adalah penting untuk minum secara teratur, diedarkan lebih sepanjang hari. Untuk mengelakkan rasa kebas di kaki, tidak bersilang kaki untuk tempoh yang lama semasa anda duduk. Kaki bersilang menghalang peredaran darah dan menyebabkan oleh itu kebas di kaki.

Setakat yang tangan bimbang, mati rasa lebih masa jika anda pastikan tangan anda dengan cara yang tertentu semasa anda sedang tidur. Kemudian tangan juga tidur! Dengan menggerakkan mereka dengan cara yang bulat, anda boleh mendapatkan aliran darah lagi. Anda juga boleh meletakkan tangan dalam panas, tetapi tidak panas, air dan kemudian dalam air ais dalam urutan cepat. Adakah ini seli selama kira-kira lima minit. Prosedur ini akan aktif aliran darah. Ulangi setiap hari.Anda boleh memohon ini juga untuk kaki anda.

Pemakanan anda juga mempunyai kepentingan yang besar dan memberi kesan kepada peredaran anda. Jangan gunakan minuman ringan bergula. Elakkan alkohol.

Diet harian anda hendaklah mengandungi buah-buahan segar seperti tembikai, yang boleh membantu mencegah pengumpulan plak dalam arteri dan oleh itu memastikan peredaran darah yang sihat. Satu lagi buah yang berguna adalah oren. Tahap yang tinggi vitamin C dan flavonoid menguatkan dinding kapilari dan membantu aliran darah. Biji labu mengandungi vitamin E dan boleh menghalang kelekitan darah dan oleh itu pembekuan. Anda boleh makan mereka bersendirian atau menambahnya ke salad anda. Diet anda juga akan termasuk kacang. Kandungan mereka vitamin B3 (Niacin) memberikan darah anda rangsangan dan juga boleh mencegah masalah peredaran.

Jika anda suka, anda boleh menambah bawang putih untuk diet anda. Ia terkenal dengan sifat-sifatnya yang membantu mencegah peredaran miskin.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar