Rabu, 11 November 2015

Pemulihan Rumah untuk Jangkitan Yis - Rawatan Berkesan Itu Kerja

Pemulihan Rumah untuk Jangkitan Yis - Rawatan Berkesan Itu Kerja

Jangkitan yis dalam faraj adalah jenis yang paling biasa jangkitan yis. Ia biasanya disebabkan oleh kulat yang juga dikenali sebagai ablicans candida. Kulat ini terdapat di dalam kulit dalam faraj dan persekitaran berasid dalam faraj mencetuskan pertumbuhan kulat ini. Apabila tahap berasid mengurangkan kerana pelbagai perkara-perkara seperti haid, steroid kerana pengambilan berkesan antibiotik atau jika seorang wanita menghidap diabetes maka kulat ini akan mula membiak dan kemudian menyebabkan jangkitan faraj. Sebaliknya, kebersihan diri yang tidak sepatutnya juga merupakan salah satu punca utama jangkitan ini, ini mungkin keadaan terlalu serius ringan atau tidak namun ia boleh mengganggu terutama kepada wanita yang bekerja.

Malah kebanyakan wanita malu untuk pergi ke doktor mereka dan mendapatkan nasihat dan preskripsi, sebaliknya mereka memilih untuk mengamalkan beberapa rawatan rumah yang berkesan, termasuk yang berikut.

1. Dengan menggunakan minyak pokok teh boleh menjadi salah satu pilihan yang terbaik dalam merawat jangkitan yis faraj. Ia dikenali sebagai anti-kulat semulajadi dan semua yang anda perlu lakukan adalah untuk mencurahkan beberapa titik minyak pokok teh yang bercampur atau tulen dan masukkan ke dalam faraj. Anda akan perlu lakukan hari ini dan malam dan ia perlu berterusan sehingga anda tidak merasa simptom lagi.

2. Anda juga boleh menggunakan madu namun ini boleh menjadi tidak selesa di sebelah anda kerana kelekitan dari padanya ia dipercayai menjadi salah satu cara yang paling berkesan untuk menghilangkan jangkitan yis faraj. Apa yang anda perlu lakukan adalah untuk mencurahkan jumlah madu dalam semua kawasan yang terjejas ketika anda sedang duduk di ruang keselesaan dan kemudian tinggal duduk sehingga dua puluh minit.

3. Anda juga boleh menggunakan cuka kerana ia diketahui mempunyai ciri-ciri anti-kulat dan anti-bakteria. Jika anda gunakan untuk mempunyai tab mandi pada waktu malam sebelum anda tidur maka semua yang anda perlu lakukan adalah untuk campuran tab mandi anda dengan satu cawan cuka dan rendam dan berehat semasa anda sedang mandi malam anda.

Ubat rumah untuk jangkitan yis boleh menjadi sangat mudah berbanding yang mengalami gejala termasuk gatal-gatal yang tidak terkawal dan rasa terbakar dalam faraj, kesakitan ketika melakukan hubungan seksual, dan rasa pedih ketika membuang air kecil. Jika anda tidak ingin merasa semua ini maka anda perlu lebih berhati-hati apabila ia datang kepada kebersihan diri anda dan anda perlu mencari dan mengamalkan cara-cara berkesan untuk menghilangkan keadaan walaupun ia tidak terlalu serius.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar